Sunday, January 9, 2011

ADOLPHE FRANCOIS APPIA





Beliau lahir pada tahun 1862 di Geneva, Switzerland. Ayah Appia bernama Louis Paul Amedee Appia yang merupakan seorang doktor yang sangat dihormati. Ibunya yang bernama Anna telah meninggal pada umur 24 tahun. Ayahnya melarang Appia untuk terlibat dalam teater. Di awal usianya, Appia berminat dengan teater. Bagaimana pun, Appia telah meminta izin ayahnya untuk belajar muzik dan sekaligus dia dapat melibatkan dirinya dalam teater. Appia lebih tertarik kepada Opera Wagner dan teori tentang pementasan opera. Walaupun Appia berminat dengan opera tetapi dia tidak cenderung kepada pentas yang berbentuk proscenium, kostum yang rumit dan set yang di cat. Tetapi, dia lebih berminat dengan staging suggestive yang mencipta kesatuan artistic. Penambahan pelakon, pentas, pencahayaan, dan muzik. Setelah kajian panjang tentang opera, Appia merumuskan bahawa ada perpecahan dalam elemen visual. Ada konflik yang terjadi dalam pergerakan pelakon, tatacara yang tegak dan lurus dan lantai horizontal. Beliau berpendapat bahawa pemandangan mesti digantikan dengan langkah-langkah , landai, platform dan tirai yang dicampur dengan pergerakan pelakon dan lantai yang melintang. Dengan cara ini, kewujudan dan keindahannya akan dipertingkatkan. Bagi Appia, ruang merupakan satu daerah yang dinamik yang mampu menarik perhatian pelakon dan penonton dan pelakon dapat berinteraksi dengan penonton. Konsep yang digunakan Appia adalah melengkapi ruang. Appia juga amat yakin bahawa penerangan harus digunakan untuk menyatukan unsur visual drama. Untuk mendapatkan kesan yang menarik Appia mempelajari setiap adegan opera dan bekerja di belakang tabir. Mendalami bagaimana hubungan dengan pelakon, adegan, dialog, muzik, dan pencahayaan yang digabungkan untuk mencipta kesatuan harmoni. Pada tahun 1906, dia bertemu dengan Emile Jacques-Dalcroze dan dia telah dipengaruhi oleh Dalcroze. Dalcroze merupakan pengasas Eurythmics, merupakan sebuah sistem di mana pelajar-pelajarnya belajar mengenai skor muzik. Setelah bekerja dengan Dolcraze, dia membuat teori sendiri bahawa irama yang ada dalam teks adalah kunci untuk setiap gerakan dan pergerakan pelakon ketika mengadakan persembahan. Sepanjang hidupnya, Appia bekerja sendiri dalam membuat lakaran, menulis buku-buku dan esei tentang teori-teorinya. Scenographer yang lain seperti Craig Gordan (1872-1966) dan Jacques Copeau (1879-1949) mengakui tentang kepintaran dan kebijaksanaan Appia. Dia antara penerbitan Appia adalah The Staging of Wagner's Musical Dramas (1895), Music and Stage Setting (1899), and The Work dirinya. Pada tahun 1923, Appia telah mempersembahkan Tristan dan Isolde untuk Arturo Toscanini kemudian menjadi pengarah artistik La Scala. Pada tahun 1924, Appia telah mereka pentas untuk 2 bahagian kitaran Ring di Bassel. Pada tahun 1925, Appia juga telah mereka set dan kostume bagi produksi Prometheus, yang juga dipentaskan di Bassel. Produksi yang diuruskan oleh Appia tidak dipuji secara universal. Tambahan, pengkritik konservatif lebih cenderung memilih untuk melihat Wagner seperti biasa yang dipersembahkan dengan pementasan tradisional dan mereka berpendapat bahawa Appia terlalu “Calvinistic”. Namun demikian, kepintaran Appia akhirnya di akui oleh para pengkritik dan teori-teorinya diterima pakai oleh para pengkritik. Ketika Appia meninggal dunia pada tarikh 29 Februari 1928, teman dan pengikutnya Jacques Copeau telah menulis sebuah penghargaan di mana telah mengangkat Appia merupakan “Master’s”.  

No comments:

Post a Comment